2011-12-23 De första 14 dagarna på vinterförvaringen

Vill du se större bild klicka med v musknapp på bilden.

Fredagen den 9/12 anlände vi till vår vinterförvaring på Baan Thai Village 2 ( BTV2 ) utanför Hua Hin i Thailand. Vår taxidriver Fru Preecha hämtade oss på Bangkok Int och vid 19,30 kom vi till BTV2.
Där väntade Ulla-Britt och Berry, de som hyrde huset före oss. Vi hade tidigare kommit överens om att bo tillsammans i huset till söndag då de reste hem till Sverige. Tillsammans gick vi till Mrs Mjau och åt. Våra grannar Stina & Jan var också med. Efteråt satt vi och njöt av tillvaron på altanen. U-B&B är ett trevligt par som vi gärna träffar igen.

Lördag och söndag gick åt till att bunkra och göra oss hemmastadda i huset. På lördag kväll åkte vi ner med taxi Ehk till stan och åt på Moon. Vi var samma gäng som på fredagen. Efteråt gick vi till Sara-Jeane, ett ställe som vi inte varit på tidigare och tog en Irish. Det är en uteservering på en innergård med levande musik. 2 Filippinska flickor sjöng bla ABBA. Den kvällen fick vi också uppleva total månförmörkelse.

På söndag eftermiddag var det områdesfest med lussekatter och annat gott senare åkte U-B & B till flyget hem. Det kom 2 taxibilar för att hämta dom. Chaufförerna avgjorde själva vem som skulle utföra körningen.
Vi själva åt hemma den kvällen.

På måndag kom S tremänningar Torgny & Roland samt Rin hit för att hämta hamburgerkött som Torgny beställt. Roland från Singö skall vara här på en månad medan Torgny & Rin bor permanet i Hua Hin.

Började planera vår resa till Filippinerna med Barbro & Per. Måndag till Mrs Mjau med B&P på tisdag gick vi till Sue. På tisdag gick S på bandet för första gången.

Onsdag, besökte 2 Floating market tillsammans med B&P. Köpte varma skaldjur i bananblad på järnvägsgatan åkte hem och åt dessa på altanen.

Torsdag gick vi på massage hos Mrs Sue som har byggt till och skaffat 2 massörer. På kvällen var vi bjudna till B&P på grillad bläckfisk, gott.
På dagarna har vi kollat hemsidor om Filippinerna och till slut bestämde vi oss för att boka flyg, Kuwait Airways. Vi åker den 6/2 och kommer tillbaks till BKK den 18/2 kl 01,30 vilket betyder att vi inte är hemma förrän vid 06,00. Hoppas på en trevlig resa. Vi bokade också hotell i Manilla 4 nätter. Mer har vi inte gjort än.

Fredag 16/12 åkte vi och B&P till en ny bufférestaurang på Petkasem Road som heter 159, vilket betyder att maten kostar 159 bath. Mycket god mat.

Lördag 17/12 åkte vi och B&P till Baan Silapin ett konstnärskollektiv som ligger nära oss, väl värt att se. Konstigt att vi inte varit där förut. Vi fortsatte till Cikada Market och tittade, köpte inget. Vi åt där. Man köpte kuponger hos en cashier sedan gick man runt bland de olika stånden och valde vilken mat man ville ha.

Söndag den 18/12 var vi till Elisabeth och Ove som kommit hit några dagar tidigare. Vi hade en trevlig eftermiddag hos dom och den avslutades med att vi gemensamt åt på 159:an.

Tisdag 20/12 var det bouledags. Efteråt åkte vi med E&O till XX och åt.
Onsdag var det massage igen. Jag fick mig en regäl omgång Thaimassage över min opererade höft. Enligt massören är musklerna för svaga.
Torsdag 22/12 var vi ner till rangen för första gången. På kvällen gick vi till Perrys tillsammans med S&J. Då har vi varit på närmaste restaurangerna och kollat. Kvar är Pasta Facory och den nya vid stora vägen där Sue hade sin förut.
Fredag började med att vi var ner och betalade för ett års ADSL " bredband " och köpte också nya golfskor till S. Sedan till skomakarn för att få vänsterskon förhöjd. Stannade vid svenskbageriet på Soi 55, Chomsin Road och handlade vört, kanelbullar mm.