Lyckan att få besök av ett litet barnbarn

Vi har 9 barnbarn ålder 3 till 29. I torsdags var vi till Uppsala och hämtade vårt yngsta barnbarn Lina.
Det blev många lekplatsbesök och allt skulle provas. Hon klättrade så högt att farmor inte kunde nå henne men det gick bra. Hon var också ner till båten när farfar pallade upp den.
På lördag förmiddag var vi till farfars moster Anne Marie och fikade.
Lina sjöng och var glad mest hela tiden, men då och då saknade hon pappa, mamma och stora syster Sara. Pappa ringde på lördag morgon och då var det kört, då ville hon hem så vi bestämde åka tillbaka till Uppsala på eftermiddagen.

Skönt med ett bad

Fikastund

Hoppsan

På lekparken

Linas kusin Elin när hon var 4 år, 1994 i knä på Linas pappa Stefan.
Vi tycker att Lina är lik Elin

Höst - Clipper upp

Den 5/9 mastade vi av vår båt Clipper själva vilket vi nu kan göra med en ny teknik. 8/9 tog vi upp så nu är sommaren slut. Nu är hon uppallad och det mesta är urtaget. Vi har seglat över 100 mil i sommar
Nu skall vi måla henne innuti och göra lite andra arbeten innan hon täcks över för gott.

Thaivänner på besök -2

Den 30-31/8 var det dags för besök av Birgitta och Erik, B&E, från Tvååker. De har också ett hus i BTV2.
De bodde på Gunillas Bed & Breakfast, vilket var ett bra ställe.
Första dagen vandrade vi genom Östhammar tog en tur till Öregrund och åt lunch på Golfklubben innan vi åkte upp till Löfsta Bruk. Tyvärr var allt stängt så vi vandrade runt på området och tittade på parker och hus.
Dag två var vi ut på sjön. Vi gick för motor från Hargshamn ut till Ellaströmmen, Singö, och sedan seglade vi in till Östhammar då det snart är dags att ta upp båten. Vi hade en verkligt fin dag. För B&E var det första gången de var ut på havet och seglade.

Birgitta och Erik ombord på Clipper

Erik vid rodret, en STOR upplevelse.

Lena 50 år

Vår dotter Lena fyllde 50 år den 21 augusti. Det är lite svårt att tänka sig men tiden går fort.

Lena

Fem generationer
Lilla Felix med mormorsmor Annalisa Adolfsson, mormors mormor Birgit Linder
mormor Lena Lindberg och mamma Jonna Lindberg

Lenas son Markus med barnen Denice och Eddie. Mamma Annalisa och mormor Birgit
Dottern Jonna med sonen Felix, Lena, Lenas bror Stefan med barnen Sara och Lina.

Thaivänner på besök - 1

Barbro och Per, B&P, som vi lärt känna och umgås med i BTV2 ( Baan Thai Village 2 ) besökte oss den 17-19 augusti. BTV2 ligger 6 km väster om Hua Hin. De reser  2 tremånadersperioder till sitt hus i Thailand varje år. När de är hemma i Malmö på sommaren åker de runt i sin husbil. Vid deras besök i år var vi bla till Österby Bruk. Den dag då vi räknat med att segla regnade det så dom fick vara kvar en dag till, men den dagen var verkligen vacker. Vi hade en fin tur med vår båt ut till Singö och hade god vind vid återesan.

Per vid rodret för första gången i sitt liv. Annalisa

Per och Barbro

Sommaren 2010

Sommaren 2010 har varit en av de bästa någonsin för oss. Vi var ute med båten totalt i 7 veckor. Vaknade till strålande sol i stort varje dag.
Första veckan låg vi vid Ellaströmmen på Singö och var moderfartyg för trollingfiskarna Anna & Christer.
Sedan över till Åland. I Kärringsund var det bara 6 båtar i gästhamnen. Hörde sedan att vid midsommar var det överfullt. Vi rundade norrhavet och gick ner till Kastellholm där vi firade midsommar. Vid Rödhamn träffade vi våra åländska vänner Gun-Maj och Guido. Seglatsen gick vidare till Degerby och sedan till Kökar. Vi tog även en tur in till Mariehamn innan vi seglade över till vår vik i Arholma. Överresan började med 8-10m/s och slutade med 15-17m/s och några revningar.
Vi drog oss sakta ner genom Stockholms skärgård till Nynäs och vidare till Harstena. Åter till Nynäs där Yvonne & Stefan tog över båten en vecka. Tyvärr blev det blåsiga dagar för dom. Deras resa slutade i Stavsnäs där vi tog över båten igen och seglade hem till Hargshamn där vi har sommarhamn i år.

Ellaströmmen

Hurtigs båthus och Clippers mast

Understen

Trollarna på väg "hem" efter en lång dag