Julveckan 2010

Svenskföreningen ordnade boule-spel på Hua Hin Petanque (boule ) Club. Ca 20 tal personer kom så nu blir det spel varje tisdag.

Albert vår husödla har en kropp som är ca 10 cm och svansen närmare 30. Han sover på altanstaketet på nätterna. Nu han har fått besök av ett par honor. Snart kanske de blir fler.

Albert                                 Frieri?                        Albertina                      Albertina
Klicka på bilden så förstoras den.

På tisdagen fixade vi en buss och åkte till Pala-U Waterfall tillsammans med 6 andra personer. Vi har tidigare inte varit där då det inte varit vatten i fallet. Vattenfallet ligger i Thailands största nationalpark där det finns tigrar och elefanter mm. Vi gick inte så långt upp då det var besvärligt att ta sig fram. Men nu har vi sett det. Det går att bada i fallet och det finns en massa fisk i naturliga dammar som bildats, stora fiskar.

Här är gänget som åkte på resan vid Hua Hin Hills Vineyard där vi åt lunch
Staffan, Annalisa, Inger, Anna Greta, Marijan, Elisabeth, Gunilla och Ove

Vägen från Hua Hin är ombyggd och breddad. Miss Sou har fått riva sin restaurang och byggt en ny på tomten där de bor, mitt emot BTV2. Så nu har vi fyra restauranger inom 500 m. Den 23/12 hade hon invigning med massor av gäster, klart det, eftersom allt var gratis utom drickat.

Miss Sou t v

Vi hade hört talas om att Tree Girls skall ha ett bra julbord så vi åkte dit på julaftonseftermiddagen tillsammans med Britt och Curt. Helt rätt där fanns allt inkl sill och jansson, som var det godaste jag ätit på länge.

Bilden i mitten: Krögaren själv, Peter Rehn, svensk som bott i Thailand över 30 år.

På juldagen var vi på Julgudstjänst med krubba och julpsalmer, även det på Tree Girls. Det var Svenska Kyrkan och Kyrkoherde Lovisa Möller från Bangkok. Kören hade träffats en timme före för övning men det gick bra. Med hjälp av en tummstock som hon bildade olika figurer med förklarada hon Jesu födelse för barnen och oss andra.

Efteråt åt vi där, inte julbord men väl lax, tillsammans med Elisabeth och Ove.

Just nu annandagen kl 13 är det snart dags för en enkel lunch. Dagen började mulen och vi tänkte åka ner och slå några golfbollar. Då mörknade det ännu mer och himlen öppnade sig. Efteråt åkte vi ner till rangen.
När vi kom hem hade A laddat upp med arbetslust och hon gjorde rent på husets baksida, uteduschen och solstolarna.

Starten på vinterförvaringen

En vecka innan vi åkte från Sverige fick S magproblem. Han plockade i sig en massa imodium för att klara resan. Eftersom det inte blev bättre besöktes Bangkok Hospital ( i Hua Hin ) som resulterade i en antibiotikakur på 5 dagar och absolut ingen sprit inte ens öl. Tisdag 21/12 är det återbesök.
Vilken skillnad det är att gå till en läkare här. Du träffar en läkare ca 15 minuter efter att du anmält dig. Men det är klart att här får du betala ca 500 kr för 2 träffar med doktorn, prover och medicin.

Under veckan har vi fyllt förråden, åkt ner till TOT, bredbandsbolaget 5 gånger för att få igång det. Det är inte klart än men vi kommer hjälpligt fram.

På torsdagen var det första gången vi var ner på Market Village, det stora varuhuset. Julmusik, julpyntat och vid ingången jultomten åkande i en släde dragen av renar i naturlig storlek. Granen hade snö i form av vadd.

Igår fredag var den kallaste dagen vi upplevt här i Thailand. Det regnade kraftigt på morgonen. Dagen var mulen och temperaturen var max 23C, mot 30C annars, vinden kraftig och kall. Det gick inte att sitta ute under dagen. S var ner till TOT på scootern, det är ca 6 km. Det småregnade så han frös om tårna ( sandaler )

På kvällen var vi ner till stan vandrade runt lite och åt på BamBam.

Idag har vi varit här i en vecka och börjar komma in i rutinerna och S börjar bli sitt vanliga jag. A går till gymmet och poolen varje morgon. S tänker börja nästa vecka.

Vi byter vintern mot sommarvärme

På fredag 10/12 reser vi för femte gången till vinterförvaringen i Baan Thai Village, Hua Hin, Thailand.
Vi ser fram emot värmen och att slippa snön och kylan.

Östhammar i december

Så här kan det se ut om några dagar

De studerande barnbarnen i Linköping

För att få möjlighet att träffa våra barnbarn som läser på Universitet i Linköping kom vi överens om en helg som passade alla att vi kom dit. David läser till civilingenjör och har bara 1,5 år kvar. Han och hans sambo Annika skall flytta till ny bostad och planerar att bli kvar i Linköping. Hans kusin Annelie läser företags juridik och bor med sambon Kristofer och hunden Molly. Hennes syster Marie har just börjat på en civilingenjörslinje.

Vi var tittade på hur de bodde. Senare på kvällen åt vi middag tillsammans på restaurang Sangria.

Kristofer, Marie, Annika, mormor Annalisa, David och Annelie

Det var en kall och snöig helg. Värst var det på hemresan då det var snödrev och hastigheten låg mellan 40 och 70 på E4:an. Vi åkte över Ösmo och hälsade på Anna, Christer och Michael. Där hade det kommit mest snö. Först tänkte vi sova över men då de lovade sämre väder dagen därpå beslöt vi att åka hem. Vägen hem var bra norr om Stockholm

Hustru Annalisa 70 år

Festligheterna började lördagen den 23 oktober med lunch i Uppsala. Våra barn, några av barnbarnen och ett barnbarns barn samt Annalisas syster Maragareta och hennes man Willy och Staffans moster Anne-Marie var med. Efteråt blev det kaffe och tårta hemma hos Yvonne och Stefan

Den 28 oktober flög vi til Riga och gjorde stan i tre dagar. Vi bodde på ett hotell mitt i gamla stan. Hade det verkligt mysigt och åt gott.